نقش واسطه¬ای توانمندی¬های اجتماعی- هیجانی در رابطه بین کارکردهای اجرایی و تحمل ابهام با تفکر انتقادی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد تهران، جنوب.
2 استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد تهران، جنوب.
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه¬ای توانمندی¬های اجتماعی-هیجانی در رابطه بین کارکردهای اجرایی و تحمل ابهام با تفکر انتقادی نجام گرفت. اين پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماري شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قوچان بود که در سال تحصیلی 02-1401 مشغول به تحصیل بودند که از بین این افراد 260 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده¬هاي مورد نياز پژوهش با استفاده از پرسشنامه¬هاي همدلی دیویس (۱۹۸۳)، خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (۲۰۱۰)، هوش هیجانی بارآن (1980)، کارکردهای اجرایی بارکلی (2012)، تحمل ابهام مک لین (۱۹۹۳) و تفکر انتقادی توسط ریکتس (۲۰۰۳) جمع آوري گرديد. داده¬هاي حاصل با استفاده از نرم افزارهای SPSS-24 و Smart-PLS تجزيه و تحليل شد. يافته¬ها نشان داد در بین دو متغیر تاثیرگذار بر توانمندیهای اجتماعی-هیجانی، شدت اثر کارکردهای اجرایی 8/18 درصد و شدت اثر تحمل ابهام 6/4 درصد بوده است. نتایج به دست آمده از روش بوت استرپ و آزمون سوبل هر دو نشان میدهند، اثر غیر مستقیم کارکردهای اجرایی بر تفکر انتقادی معنادار شده است (Sobel=5/265, Sig=<0/05). اثر غیر مستقیم تحمل ابهام بر تفکر انتقادی به واسطه توانمندیهای اجتماعی-هیجانی نیز معنادار شده است (Sobel=2/677, Sig=0/008<0/05). بر اساس یافته¬های حاصله می¬توان گفت که توانمندی-های اجتماعی-هیجانی نقش مهمی در روابط بین تحمل ابهام و کارکردهای اجرایی با تفکر انتقادی دارد و جهت ارتقای تفکر انتقادی، علاوه بر دو سازه تحمل ابهام و کارکردهای اجرایی باید به طیف وسیعی از سازه¬های اجتماعی-هیجانی توجه داشت.
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه¬ای توانمندی¬های اجتماعی-هیجانی در رابطه بین کارکردهای اجرایی و تحمل ابهام با تفکر انتقادی نجام گرفت. اين پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماري شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قوچان بود که در سال تحصیلی 02-1401 مشغول به تحصیل بودند که از بین این افراد 260 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده¬هاي مورد نياز پژوهش با استفاده از پرسشنامه¬هاي همدلی دیویس (۱۹۸۳)، خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (۲۰۱۰)، هوش هیجانی بارآن (1980)، کارکردهای اجرایی بارکلی (2012)، تحمل ابهام مک لین (۱۹۹۳) و تفکر انتقادی توسط ریکتس (۲۰۰۳) جمع آوري گرديد. داده¬هاي حاصل با استفاده از نرم افزارهای SPSS-24 و Smart-PLS تجزيه و تحليل شد. يافته¬ها نشان داد در بین دو متغیر تاثیرگذار بر توانمندیهای اجتماعی-هیجانی، شدت اثر کارکردهای اجرایی 8/18 درصد و شدت اثر تحمل ابهام 6/4 درصد بوده است. نتایج به دست آمده از روش بوت استرپ و آزمون سوبل هر دو نشان میدهند، اثر غیر مستقیم کارکردهای اجرایی بر تفکر انتقادی معنادار شده است (Sobel=5/265, Sig=<0/05). اثر غیر مستقیم تحمل ابهام بر تفکر انتقادی به واسطه توانمندیهای اجتماعی-هیجانی نیز معنادار شده است (Sobel=2/677, Sig=0/008<0/05). بر اساس یافته¬های حاصله می¬توان گفت که توانمندی-های اجتماعی-هیجانی نقش مهمی در روابط بین تحمل ابهام و کارکردهای اجرایی با تفکر انتقادی دارد و جهت ارتقای تفکر انتقادی، علاوه بر دو سازه تحمل ابهام و کارکردهای اجرایی باید به طیف وسیعی از سازه¬های اجتماعی-هیجانی توجه داشت.
کلمات کلیدی :
توانمندی¬های اجتماعی- هیجانی، کارکردهای اجرایی، تحمل ابهام، تفکر انتقادی
توانمندی¬های اجتماعی- هیجانی، کارکردهای اجرایی، تحمل ابهام، تفکر انتقادی
-
252