ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

خودکشی نوجوانان: از فکر تا اقدام
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : علیرضا محمدی آریا 1 ، زهرا سلطانی آزاد* 2

1 استادیار گروه آموزش پیش دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر در گذار پیچیده از افکار خودکشی به اقدام در نوجوانان انجام شد. روش این پژوهش بصورت مرور سیستماتیک است که در این مرور، 50 مقاله منتشرشده بین سال‌های 2014 تا 2025 در پایگاه‌های معتبر علمی بر اساس دستورالعمل‌های PRISMA بررسی شدند. یافته‌ها نشان دادند که این گذار تحت تأثیر تعامل پیچیده و چندگانه عوامل روان‌شناختی، اجتماعی و ساختاری قرار دارد. عوامل خطر مهم شناسایی‌شده شامل افسردگی شدید و ناامیدی مزمن تجربیات آسیب‌زا در دوران کودکی مانند سوءاستفاده جنسی یا جسمی ، ناتوانی در تنظیم هیجان و تکانش‌گری بالا و تبعیض‌های ساختاری مانند تبعیض نژادی هستند. در مقابل، حمایت خانواده و ارتباط مثبت والد–فرزند، احساس تعلق و ارتباط مؤثر با مدرسه و مهارت‌های مقابله‌ای فعالانه نقش محافظتی ایفا می‌کنند. این مرور بر اهمیت طراحی و اجرای مداخلات پیشگیرانه‌ای که به طور خاص بر جلوگیری از اقدام به خودکشی متمرکز هستند و به صورت جامع به عوامل خطر و محافظت‌کننده فردی، خانوادگی، اجتماعی و ساختاری توجه دارند، تأکید می‌کند.
کلمات کلیدی :
افکار خودکشی، اقدام به خودکشی، نوجوانان
زوج درمانی رفتارینگرش به خيانت زناشوييسازگاري زناشوييزوجينخردورزیهوش موفق و آفرینندگیتقلب تحصیلی آنلاینهوشهیجاناشتیاق تحصیلیدانش آموزانصلاحیت حرفه ایآموزگاراندوره ابتداییانگیزش تحصیلیمشغولیت شناختیهیجان های پیشرفتدانش آموزآداب المتعلمینخواجه نصیرالدین طوسیسند تحول بنیادین آموزش وپرورشتوانبخشیاسناد بین المللیکودکانقانون جامع حمایت از معلولاناسلاماهداف غاییهدیه های آسمانقرآنتوسعهعدالتآموزشتربیتاینترنت نسل پنجماضطراب اجتماعیسبک های دلبستگیتنظیم هیجاننظم جویی هیجانیروش پاسخ کاملا فیزیکییادگیری زبان انگلیسیآسیب شنواییهوش هیجانیپیشرفت تحصیلی دانش آموزانفراتحلیلپرخاشگریمدرسهسنجش نگرشآموزش و پرورشکمال گراییابعاد غیر انطباقیافسردگیزنان متاهلسبک حل تعارضکیفیت زندگیدانشجویان متاهلنابرابریآموزش عالیتوزیع درآمدگرایش به تفکر انتقادینیاز به شناختمدارا با ابهامسبک های عقلانی-شهودیتنظیم هیجانیخودکنترلیپورنوگرافینوجوانانفضای عاطفی خانوادهدانشجویانتنیدگی ادراک شدهتفکرخودآیندکروناتوانمندسازیمدیریت دانشعوامل فرهنگیظرفیت سازیهم افزاییرویکرد آمیختهخوابگاه دانشجوییروش پدیدارشناسیدانشگاه فرهنگیانزندگی دانشجوییکیفیت تدریسساختار کلاسحمایت عاطفی معلمخودکارآمدیطرحواره های ناسازگارنگرانیاضطراب مرگاضطراب فراگیرذهنیت فلسفیرهبری اخلاقیمدیرانتجربه های محیط تحصیلیسبک تفکرجهت گیری هدفخودکارامدیتحصیلات تکمیلیتربیت بدنیبرنامه درسیمطالعه تطبیقیایرانکانادایادگیریروش تدریسحل مسئلهعلل پرخاشگریانواع پرخاشگرینظریه هاجان دیوییپراگماتیسمتعلیم و تربیتفرهنگ نوآوریفرهنگ های ملیفرهنگ نوآوری سازمانیتحول مدرسهفرهنگ اجتماعیمسئولیت پذیری اجتماعیخودکارآمدی خلاقیتهیجان مثبتهیجان منفیانعطاف پذیری شناختیفضای مجازیسلامت روانهوش موفق در تدریسآمورش غیررسمیتربیت دینیسبک های مقابله ایاسترس شغلیوجدان کاریلائوتسهکنفوسیوسطرحواره های هیجانیتاب آورینوجوانسعادتتربیت اخلاقیارسطوامام محمد غزالیپیشرفت تحصیلیدانش آموزان سندتحولافلاطونآموزش وپرورشآموزش حضوریآموزش آنلایندانشگاهبازخورد دانشجویاننظریهاخلاقکانتفلسفهروش پدیدارشناسیعلوم تربیتیوالدین عادیوالدین مطلقههوش مصنوعینگارشخلاقیتفرصتمحدودیتمعانیبیاندانش اموزان پسردینمعرفتآرا تربیتیریاضیادبیاتاشعارتأثیرگذاریارتباطشعرفیزیکتمایزیافتگی