ارائه ی مدل ساختاری انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی: میانجی گری هیجان های پیشرفت
دوره 2، شماره 2، 1401، صفحات 27 - 40
1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 عضو هیأت علمی، استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران .
3 عضو هیأت علمی، استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران .
4 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده :
در پژوهش حاضر رابطهی انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی با میانجیگری هیجانهای پیشرفت موردبررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش، 315 دانشجو (173 نفر زن و 142 نفر مرد) رشتهها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، 1989) و پرسشنامهی هیجانهای پیشرفت (پکران، 2005) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف دو مسیر غیر معنیدار حاصل شد. نتایج نشان دادند که انگیزش درونی اثر مثبت و معنیداری بر مشغولیت شناختی دارد، ولی اثر انگیزش بیرونی و بیانگیزگی بر مشغولیت شناختی معنیدار نبود. نتایج مربوط به روابط غیرمستقیم نیز نشان دادند، هیجانهای مثبت پیشرفت در رابطهی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نقش میانجی را ایفا میکنند ولی هیجانهای منفی پیشرفت میانجی گر رابطهی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نمیباشند.
در پژوهش حاضر رابطهی انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی با میانجیگری هیجانهای پیشرفت موردبررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش، 315 دانشجو (173 نفر زن و 142 نفر مرد) رشتهها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، 1989) و پرسشنامهی هیجانهای پیشرفت (پکران، 2005) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف دو مسیر غیر معنیدار حاصل شد. نتایج نشان دادند که انگیزش درونی اثر مثبت و معنیداری بر مشغولیت شناختی دارد، ولی اثر انگیزش بیرونی و بیانگیزگی بر مشغولیت شناختی معنیدار نبود. نتایج مربوط به روابط غیرمستقیم نیز نشان دادند، هیجانهای مثبت پیشرفت در رابطهی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نقش میانجی را ایفا میکنند ولی هیجانهای منفی پیشرفت میانجی گر رابطهی بین ابعاد انگیزش تحصیلی و مشغولیت شناختی نمیباشند.
کلمات کلیدی :
انگیزش تحصیلی، مشغولیت شناختی، هیجانهای پیشرفت.
انگیزش تحصیلی، مشغولیت شناختی، هیجانهای پیشرفت.
-
1,689
-
866
-
1400/11/21
-
1401/01/07
-
1401/02/24