تحلیلی از برنامه درسی مالی در نظام آموزش و پرورش عمومی ایران
دوره و شماره : آماده انتشار
1 استادیار گروه برنامه ریزی درسی ،واحد ساری ،دانشگاه ازاد اسلامی ،ساری،ایران
2 دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده :
هدف از این پژوهش حاضرمعرفی جایگاه سواد مالی در نظام آموزش و پرورش می¬باشد. اين پژوهش از نوع توصيفي به روش مروری سیستماتیک آميخته است. پژوهش منتشر شده بدين گونه بوده است كه براي جمع آوري اين اطلاعات از پايگاه اطلاعاتی مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایرانداک، google scholor، since direct ،springer و در مجلات و فصلنامه بررسي درسی ، برنامه درسی مالی ، مؤلفه¬های برنامه درسی مالی ، سواد مالی ،سواد اقتصادی و ترکیبی دربازه زماني بين سال 2017 تا 2020ميلادي مورد جستجو قرارگرفت . با روش نمونه گيري هدفمند ، از ميان 172مقاله و پایان نامه مورد بررسي شده 24 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شدند . سپس باتوجه به مولفه هاي برنامه درسي مالي در نظام آموزش و پرورش از مقاله¬¬های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که با توجه به نقش سواد مالی و اقتصادی در دنیای امروز تأکید بیشتر بر مؤلفه¬های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتب درسی بیش از پیش ضروری به نظر می¬رسد و رویکرد¬های فعال تدریس در آموزش این مفاهیم مورد انتظار است. معلم نقش راهنما و تسهیل گر دارد و می توان از منابع متنوع استفاده کرد.
هدف از این پژوهش حاضرمعرفی جایگاه سواد مالی در نظام آموزش و پرورش می¬باشد. اين پژوهش از نوع توصيفي به روش مروری سیستماتیک آميخته است. پژوهش منتشر شده بدين گونه بوده است كه براي جمع آوري اين اطلاعات از پايگاه اطلاعاتی مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایرانداک، google scholor، since direct ،springer و در مجلات و فصلنامه بررسي درسی ، برنامه درسی مالی ، مؤلفه¬های برنامه درسی مالی ، سواد مالی ،سواد اقتصادی و ترکیبی دربازه زماني بين سال 2017 تا 2020ميلادي مورد جستجو قرارگرفت . با روش نمونه گيري هدفمند ، از ميان 172مقاله و پایان نامه مورد بررسي شده 24 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شدند . سپس باتوجه به مولفه هاي برنامه درسي مالي در نظام آموزش و پرورش از مقاله¬¬های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که با توجه به نقش سواد مالی و اقتصادی در دنیای امروز تأکید بیشتر بر مؤلفه¬های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتب درسی بیش از پیش ضروری به نظر می¬رسد و رویکرد¬های فعال تدریس در آموزش این مفاهیم مورد انتظار است. معلم نقش راهنما و تسهیل گر دارد و می توان از منابع متنوع استفاده کرد.
کلمات کلیدی :
برنامه درسی مالی، آموزش و پرورش، آموزش مالی، سواد مالي
برنامه درسی مالی، آموزش و پرورش، آموزش مالی، سواد مالي
-
326