ثبت نام
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

تأثیر روش های‌اسکوپ بر خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : فاطمه خدابخشی جوینانی 1، آسیه نراقی* 2
1- کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، روان‌شناسی تربیتی
2- کارشناسی‌ارشد، دانشگاه خوارزمی، تاریخ و فلسفه‌آموزش پرورش
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش های‌اسکوپ بر خلاقیت در کودکان پیش¬دبستانی بود. جامعه آمار پژوهش کلیه ۱۰۰ مرکز پیش¬دبستانی شهرستان کاشان، در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۸۹، است. نمونه این تحقیق شامل ۵۰ نوآموز (۲۵ نفر گروه آزمایش و ۲۵ نفر گروه کنترل) است که روش تصادفی خوشه¬ای مرحله¬ای انتخاب شدند که گروه آزمایش به مدت ۶ ماه در معرض روش های‌اسکوپ قرار گرفتند. برای گردآوری داده¬ها از تست خلاقیت تورنس فرم ترسیمی(1998)استفاده شد. برای آزمون فرضیه¬های پژوهش از آمار استنباطی و روش کوواریانس برای بررسی اثربخشی روش مداخله¬ای استفاده گردید. همچنین از نرم¬افزار spss نسخه ۲۳ برای تجزیه‌وتحلیل استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده¬ها نشان داد، بین روش های‌اسکوپ با خلاقیت کودکان پیش¬دبستانی و زیرمقیاس¬های آن(سیالی، انعطاف¬پذیری، اصالت، بسط) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. در نهایت نتایج نشان داد که روش های‌اسکوپ بر افزایش خلاقیت کودکان پیش¬دبستانی تأثیر دارد.