اثربخشی کارگروهی و الگوگیری صحیح بر تربیت دینی دانش آموزان پایه هشتم، مبتنی بر روشهای غیرمستقیم
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، واحد بجنورد
2- کارشناسی ارشد علوم قرآنی ، دانشگاه علوم و معارف قرآن، واحد بجنورد
3- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
چکیده :
هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی کارگروهی و الگوگیری صحیح بر تربیت دینی دانش آموزان پایه هشتم، مبتنی بر روشهای غیرمستقیم می باشد.
روش پژوهش: پژوهش از حیث هدف تحقیق، کاربردی میباشد. به لحاظ گردآوری دادهها، پژوهش حاضر در دسته مطالعات شبه آزمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش آموزان پسر پایه هشتم شهر اسفراین. که نمونه ای با حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه ارزش کار گروهی و پرسشنامه ترجیح کار گروهی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از شاخصهای آمار توصیفی وآزمونهای آمار استنباطی جهت بررسی و آزمون فرضیهها استفاده شده است. متغیرهای پژوهش دارای زیر مؤلفههایی بودند و با گروه کنترل مقایسه شدند ، به منظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. سپس در صورت معناداری نتیجه آزمون مانکوا، از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری به منظور نشان دادن این که معناداری بیشتر در کدام یک از متغیرهای وابسته است، استفاده شد. برای تحلیل کلیه داده از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.
نتیجه گیری: دانش آموزان گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه گواه در ترجیح کار گروهی پس از ارائه مداخله آموزش باعث افزایش 89/0 ترجیح کار گروهی آزمودنيها در مرحله پسآزمون شده است و همچنین پس از اجرای آموزش الگوگیری صحیح به گروه آزمودنی، نتایج گروه آزمایش بر گروه کنترل برتری داشت
کلمات کلیدی :