ثبت نام
ارسال مقاله
پیوندها

277638_982

11

 

کد QR نشریه

               qr-create

ارزیابی عملکرد معلمان دوره ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر کیفیت آموزشی
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : الناز مرتضوی* 1 ، محمد رستمی 2

1 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس

2 کارشناسی ارشد ارزشیابی آموزشی دانشگاه خوارزمی

چکیده :
ارزیابی عملکرد معلمان دوره ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر کیفیت آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کیفیت تدریس معلمان نقش اساسی در شکل‌دهی به تجربیات آموزشی دانش‌آموزان و توسعه مهارت‌های آنان دارد. هدف این تحقیق بررسی دقیق معیارها و روش‌های ارزیابی عملکرد معلمان و تاثیر آن بر بهبود کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی است. معیارهای ارزیابی شامل دانش تخصصی، روش‌های تدریس، مدیریت کلاس و توانایی ارتباط با دانش‌آموزان، نوآوری در تدریس و ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد. روش‌های ارزیابی مختلفی همچون مشاهدات کلاسی، نظرسنجی از دانش‌آموزان و والدین، خودارزیابی معلمان، ارزیابی توسط همکاران و مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تحقیق به بررسی ابزارها و تکنیک‌های ارزیابی از جمله پرسشنامه‌ها، مشاهدات مستقیم، مصاحبه‌ها و تحلیل نتایج امتحانات می‌پردازد و تاثیرات مثبت ارزیابی بر بهبود روش‌های تدریس، ارتقاء مهارت‌ها و دانش معلمان، افزایش انگیزه و تعهد آنان و شناسایی نقاط قوت و ضعف مورد بحث قرار می‌گیرد. علاوه بر این، چالش‌ها و مشکلات مرتبط با ارزیابی عملکرد مانند مقاومت معلمان در برابر ارزیابی و مشکلات مربوط به دقت ابزارهای ارزیابی نیز مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای بهبود فرآیند ارزیابی و افزایش اثربخشی آن پیشنهاد می‌شود. در نهایت، با ارائه مطالعات موردی و تجربیات موفق از سیستم‌های ارزیابی در مدارس، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ارزیابی مستمر و صحیح عملکرد معلمان می‌تواند به بهبود کیفیت آموزشی منجر شود و زمینه‌ساز رشد و توسعه پایدار در نظام آموزشی گردد. این تحقیق به مدیران، سیاست‌گذاران آموزشی و معلمان ابزارها و رویکردهای کاربردی را برای ارتقاء فرآیند آموزشی و بهبود کیفیت تدریس ارائه می‌دهد.
کلمات کلیدی :
ارزیابی،ابتدایی،کیفیت آموزشی،معلم